Przekaźnik odpowiedzialny za czas grzania świec żarowych widoczny jest na zdjęciu
[/img]
W moim przypadku czas grzania świec wynosił ok. 3 min nawet na rozgrzanym silniku ,mimo iż kontrolka od świec po włączeniu zapłonu nie paliła się (silnik rozgrzany) to świece po odpaleniu i tak się grzały ok. 3 min. Ponieważ świece pobierają dużą ilość prądu dlatego obroty silnik były niskie ,a napięcie ładowania początkowo wynosiło ok. 12V +/- 0.3V, a po upływie ok. 20 sekund od uruchomienia silnika wzrastało do ok. 13V ,natomiast po upływie ok. 3 min. gdy świece przestały się grzać napięcie wzrastało do normalnego poziomu czyli ok. 13,8V (obroty oczywiście też się zwiększyły). Cykl ten powtarzał się przy każdym uruchomieniu silnika. Są dwa sposoby aby skrócić czas grzania świec:
I. Można zamontować sobie przełącznik ,którym po uruchomieniu silnika rozłącza się świece. Próbowałem znaleźć przewód który doprowadza napięcie do przekaźnika ale bez skutku, więc można umieścić przełącznik na przewodzie ,który doprowadza napięcie bezpośrednio do świec(1), lub na zworce(2)(oba przewody pokazane są na zdjęciu). Należy jednak pamiętać że przełącznik umieszczony na którymkolwiek z tych przewodów musi mieć dość dużą wytrzymałość prądową ,wydaje mi się że co najmniej 10A.
II. Drugim sposobem jest wymiana przekaźnika na inny ,taki który ma krótszy czas grzania świec. Ja znalazłem u siebie w warsztacie inny przekaźnik (oczywiście oryginalny VW AUDI, zewnętrznie niczym się nie różnił) i po jego zamontowaniu okazało się ,że świece grzeją się tylko ok. 6 sekund. A gdy silnik jest już trochę rozgrzany świece nie grzeją się wcale. Przekaźniki różnią się tylko trochę symbolami:
*stary: 191 911 261C
SJR 12V
*nowy: 171 911 261E
SME 12V
(patrz foto poniżej).
A cały ten cyrk ze świecami po to aby uniknąć pęknięcia głowicy, tak jak stało się to u jednego z naszych kolegów, a poza tym uważam że 3min to przesad, bo np.:
-Ford Escort 1.8D ‘94 czas grzania świec po odpaleniu ok. 10 sekund,
-Volvo 740 2.4D ‘88 czas grzania świec po odpaleniu ok. 15 sekund.
-Peugeot J5 2.5D ’93 czas grzania świec po odpaleniu- wcale się nie grzeją.