Strona głównaMEDALE • FAQ
• Wyloguj [ Alexa [Bot] ] • Zarządzaj profilem
     Użytkownicy   Szukaj

Ostatnia wizyta: Pią 13 Gru, 2013 16:23

Obecny czas: Pią 13 Gru, 2013 16:23
Strona główna forum

Wszystkie czasy w strefie UTC





 [ 14 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
PostWysłany: Nie 16 Kwi, 2006 10:25 
Offline
Szara Eminencja

Rejestracja: Czw 09 Lut, 2006 13:42
Posty: 760
Miejscowość: Bus-forum.pl
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 7 razy
Samochód: T4
Silnik: 2.5 TDI
Oceniamy stan techniczny
Bez doświadczeń mechaników nie można dokładnie ocenić stanu technicznego. Najlepszym miejscem, aby to zrobić, jest stacja obsługi pojazdów. Sprawdzanie na oko, szczególnie w atmosferze popłochu na giełdzie bardzo często kończy się nieudanym zakupem.

Karoseria
Szczególnie groźna jest rdza na progach, podłużnicach, nadkolach i spodzie drzwi. Korozja atakuje także miejsca ukryte w bagażniku, pod listwami oraz na obrzeżach reflektorów z przodu i z tyłu. Nasze podejrzenia powinna wzbudzić także świeża warstwa środka konserwującego w wypadku względnie starych samochodów - często przykrywa miejsca zaatakowane przez korozję. Bywa, że w ten sposób są maskowane ślady po zapożyczeniu numerów z legalnego auta do kradzionego. Charakterystyczne cechy samochodów powypadkowych to: nowy lakier przy relatywnie dużym przebiegu, ślady lakieru na uszczelkach gumowych, różne odcienie lakieru, źle dopasowane drzwi i pokrywy (szerokie, wąskie lub zmienne odstępy pomiędzy maską a błotnikiem itp.), różny stopień zużycia poszczególnych elementów.

Silnik
Motor auta powinien być czysty. Brudna i pokryta olejem komora wskazuje na nieszczelności motoru i bark należytej obsługi. Jeżeli w oleju silnikowym (na bagnecie) znajdziemy opiłki metalu, to zatarte jest łożysko. Jeśli przy włączonym, rozgrzanym silniku z wlewu oleju (należy zdjąć nakrętkę) wydobywają się opary, to znaczy, że uszkodzone są pierścienie. Kropelki wody w oleju (także należy sprawdzić to na bagnecie) świadczą o uszkodzeniu głowicy lub jej uszczelki. Ciecz chłodząca nie powinna być ani zaolejona ani rdzawa. Jeżeli przy włączonym ciecz w zbiorniku wyrównawczym bulgocze, to może być uszkodzona uszczelka głowicy cylindrów. Samochód nie może być zbyt hałaśliwy podczas jazdy.

Układ jezdny
Stan konkretnego amortyzatora sprawdzimy, mocno naciskając karoserię w jednym miejscy i szybko ją puszczając. Przy powrocie do poprzedniej pozycji nie powinna zakołysać się więcej niż 3 razy. Przy kołach ustawionych na wprost luzy w kierownicy powinny wynosić najwyżej 15o . Głębokość bieżnika opon nie powinna wynosić mniej niż 4 mm. Nierównomiernie zużyte opony świadczą złej geometrii układu kierowniczego.

Jazda próbna
Zimny silnik powinien od razu zapalić (najlepiej zastać rano właściciela) i równo pracować. Jeżeli podczas pracy z rury wydobywa się niebieski dym, świadczy to o zużyciu prowadnic tłoków lub pierścieni. Metaliczne uderzenia przy dużym przyspieszenia świadczą o zużyciu tłoków. Jeżeli przy zdejmowaniu nogi z pedału gazu silnik wydaje "ryk", to niemal pewne, że układ wydechowy jest nieszczelny. Klekotanie i stukanie na nierównej drodze (warto się na taką wybrać sprawdzanym autem) oznacza niesprawności w zawieszeniu. Wszystkie biegi powinny chodzić bez chrobotania i oporu. Hamulce nie mogą wydawać metalicznych odgłosów i muszą "brać równo".

Ustalanie roku produkcji
O samochodzie możemy powiedzieć, że został wyprodukowany w danym dniu, miesiącu i roku, jeżeli tego dnia został zmontowany jako całość i mógł wyjechać z fabryki. Trudno jednak powiedzieć o aucie, że wyprodukowano je w 1998 roku, jeśli wszystkie jego części pochodzą np. z roku 1996. Rok produkcji można ustalić w autoryzowanym serwisie. Tam każdy rocznik danego modelu ma dokładnie rozpisany zestaw części zamiennych. Identyfikacja roku produkcji to podstawowa czynność warsztatu podczas naprawy. Serwis udzieli informacji obecnemu właścicielowi mającemu dowód rejestracyjny auta i dowód tożsamości. Przy okazji można sprawdzić stan techniczny i dowiedzieć się czegoś więcej. Nierzadko wizyta w serwisie weryfikuje stan prawny badanego auta. Jeżeli okaże się, że według numeru fabrycznego samochód wyprodukowany w danym roku powinien mieć inne części niż jest to w rzeczywistości, to znak, że możemy mieć do czynienia zupełnie z innym pojazdem. Ustalenia roku produkcji można też zlecić biegłemu rzeczoznawcy. Czasami jednak pozostają bardzo niepewne amatorskie metody, np. sprawdzanie cyfr na szybach, metkach pasów bezpieczeństwa lub wklejek w różnych miejscach auta. Jest wręcz pewne, że np. samochód z początku roku będzie miał elementy wyprodukowane w roku poprzednim.

Ustalanie przebiegu auta
Najlepiej założyć, że samochód klasy miejskiej rocznie pokonuje 10 tys. km, klasy kompakt około 15 tys. km, klasy średniej - 20 tys. km. Auta z silnikami Diesla pokonują około 20% więcej. Przebieg najlepiej sprawdzić w ASO, w którym samochód naprawiano podczas przeglądów lub chociaż w książce serwisowej. Tam każda czynność jest opatrzona datą wykonania i wskazaniem licznika. Jeśli nie mamy takiej dokumentacji, to wymienione elementy silnika lub skrzyni biegów pozwalają przypuszczać, że samochód ma duży przebieg. Świadczyć o tym mogą także ślady zadrapań wycieraczek na przedniej szybie, mocno zużyte pokrycia gumowe na pedałach, wyślizgane i świecące pokrycie kierownicy, wytarta tapicerka fotela kierowcy. Wszystkie cyfry na wskaźniku przebiegu powinny być równe względem siebie, a sam wskaźnik nie powinien drgać. Ostrożnie należy traktować np. kilkunastoletni samochód, którego przebieg wynosi poniżej 100 tys. km. Chyba bardziej wiarygodny jest stan licznika auta z roku np. 1986 wynoszący 270000 km niż 140000.

Zawieramy umowę kupna-sprzedaży
Od treści umowy kupna-sprzedaży zależą ewentualne roszczenia nabywcy do sprzedawcy, gdyby okazało się, że kupione auto ma wady techniczne oraz prawne. Kupujący i sprzedający dysponują zwykle wzorem umowy kupionym na giełdzie lub opublikowanym w prasie motoryzacyjnej, składającym się z kilku punktów, określających tożsamość osób i przedmiot transakcji. W tych umowach zwykle znajduje się też klauzula mówiąca, że stan techniczny jest znany kupującemu i potem nie będzie on rościł z tego tytułu żadnych pretensji. Z punktu widzenia prawa klauzula ta ma kilka logicznych uzasadnień, ale bez dodatkowych zastrzeżeń kupującego jest wręcz samobójcza. Uzasadnieniem takiego poglądu jest chociażby to, że nikt nie może zapewnić, że samochód po przebiegu 150 tys. km, w najbliższym czasie nie ulegnie awarii. Z drugiej strony, kupujący świadomie lub nie zgadza się na ograniczone możliwości roszczenia, gdyby okazało się, że nabyte auto ma wady. Nabywca powinien baczniej zwracać uwagę na to, co podpisuje (dlatego w podanym niżej wzorze umowy jest tylko kwestia stan techniczny pojazdu jest znany kupującemu). Umowa powinna zawierać wszystkie przesłanki, na podstawie których nabywca podjął decyzję o kupnie, m.in. punkty mówiące o ewentualnych naprawach, przebiegu, bezwypadkowości lub rozmiarach naprawy blacharsko-lakierniczej. Bardzo ważna jest też klauzula, że w sprawach nie uregulowanych umową zastosowanie mają przepisy kodeksu cywilnego. Kupujący ma wtedy podstawę prawną (art. 558 & 2 i art. 564 kc) do reklamacji, gdy zostaną wykryte wady pojazdu nieznane w momencie zawierania umowy.

Co sprawdzić przed jazdą?

Ciśnienie oleju. Zwróć uwagę na to, jak długo po przekręceniu kluczyka w stacyjce świeci się lampka kontrolna ciśnienia oleju. Powinna szybko gasnąć. Jeśli świeci się jeszcze przez kilka chwil, możesz mieć do czynienia z wyeksploatowanym silnikiem lub pompą oleju.

"Leniwy" rozrusznik. Silnik, który nie zaskakuje lub robi to zbyt wolno, to znak, że akumulator ledwo żyje lub że rozrusznik odsłużył już swoje. Może Cię czekać wymiana rozrusznika, alternatora lub akumulatora.

"Mamrotanie". Jeśli silnik długo "przerabia" i zanim zaskoczy wydaje z siebie dziwne dźwięki, przyczyny mogą być różne: rozregulowany, zanieczyszczony gaźnik albo problemy z wtryskiwaczami.

Sprzęgło. Zaciągnij hamulec ręczny i staraj się ruszyć z trzeciego biegu. Jeśli silnik nie zgaśnie, oznacza to, że sprzęgło jest zużyte. Włączaj i wyłączaj sprzęgło przy włączonym silniku podczas postoju - jeśli włączaniu i wyłączaniu sprzęgła nie towarzyszą podejrzane dźwięki, możesz być spokojny, wszystko jest w porządku. Piski lub warkot między zmianami biegów mogą oznaczać, że coś jest nie tak z łożyskiem sprzęgła albo nawet z samą skrzynią.

Skrzynia biegów. Pierwszy bieg powinien wchodzić lekko. Jeśli zmiana biegów wymaga jakichś dodatkowych czynności i wyjątkowej koncentracji, nie jest dobrze. Zdarza się, że "zimna" skrzynia jest oporna, ale jeśli się zacina, a zmiana biegów wymaga siły, daj sobie spokój.

Drążek zmiany biegów. Jeśli w trakcie jazdy drążek drży ci w dłoni, może to oznaczać problemy z łożyskiem skrzyni biegów.

Wspomaganie kierownicy. Jeśli samochód jest wyposażony we wspomaganie, zanim wyjedziesz na jazdę próbną, wykonaj maksymalny skręt w lewo, a potem w prawo. Jeśli słyszysz pisk lub czujesz opór kierownicy, może to być zapowiedź kłopotów z pompą wspomagania.

_________________
http://bus-forum.pl


Góra
 Profil  
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon 08 Paź, 2007 17:08 
Witam
Czy istnieje możliwość sprawdzenia stany technicznego silnika disla na tzw. oko ucho?


Góra
   
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pon 08 Paź, 2007 17:22 
Offline
Stary wyjadacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: Czw 20 Lip, 2006 13:38
Posty: 871
Miejscowość: Śrem - WLKP
Medale: 1
majtek (1)
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy
Cytuj:
Czy istnieje możliwość sprawdzenia stany technicznego silnika disla na tzw. oko ucho?

Na oko czy ucho to można zachorować. W dzisiejszych czasach handlarze wszystko ukryją przed naszym okiem i uchem, ale jak popatrzysz i posłuchasz inne auta to będziesz miał jakies porównanie, inaczej sie nie da.

_________________
[img]http://img525.imageshack.us/img525/3400/stopkayc3.jpg[/img]
VW T4 2,5 TDI 102ps ACV Loooong version


Góra
 Profil  
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Czw 03 Sty, 2008 19:36 
???


Ostatnio edytowany przez Kloit, Pią 27 Cze, 2008 14:15, edytowano w sumie 1 raz

Góra
   
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pią 18 Kwi, 2008 10:23 
Offline
Zanim zapytasz - POSZUKAJ

Rejestracja: Pią 28 Mar, 2008 13:21
Posty: 4
Miejscowość: Warszawa
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 0 razy
Fanatyq napisał(a):
(dlatego w podanym niżej wzorze umowy

..sorki.. ja stary i ślepy, ale nie mogę się dopatrzeć linka do wzoru umowy.. :roll: Właśnie wybieram się oglądać auto, być może dokonam zakupu, więc przydałby się dobry wzór.. :smile:

_________________
pozdrawiam, Henryk


Góra
 Profil  
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pią 18 Kwi, 2008 12:35 
???


Ostatnio edytowany przez Kloit, Pią 27 Cze, 2008 14:16, edytowano w sumie 1 raz

Góra
   
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Pią 18 Kwi, 2008 12:52 
Offline
Zanim zapytasz - POSZUKAJ

Rejestracja: Pią 28 Mar, 2008 13:21
Posty: 4
Miejscowość: Warszawa
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 0 razy
dzięki serdeczne, wysłałem Ci swoją emalię na PW

_________________
pozdrawiam, Henryk


Góra
 Profil  
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob 23 Maj, 2009 20:12 
Offline
Stary wyjadacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie 03 Wrz, 2006 12:23
Posty: 1059
Miejscowość: slask
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 0 razy
Jutro,lub w poniedziałek jadę oglądać tego elteka :
http://home.mobile.de/home/showDetails. ... Type=false
W sumie już raz go oglądałem,ale dałem sobie spokój po dokładnym przyjrzeniu się tym wrzodom rdzy.
Do tego rozrusznik w nim nie działa,i nie odpalałem go,jednak właściciel zapewnia że silnik chodzi super i że odpalimy na zaciąg i zobaczę.Jednak darowałem sobie odpalanie bo już powiedziałem że nie biore następnego samochodu z rdzą.
Po dzisiejszych oględzinach sprintera z 2002 roku stwierdam jednak że nie uda mi się kupić takiego samochodu bez rdzy :mrgreen:
i postanawiam przyjrzeć się dokładniej jeszcze raz temu eltekowi.
Zastanawia mnie jednak z powyższego postu naszego admina to zdanie:
Fanatyq napisał(a):
Jeśli przy włączonym, rozgrzanym silniku z wlewu oleju (należy zdjąć nakrętkę) wydobywają się opary, to znaczy, że uszkodzone są pierścienie.

Jakie opary?W moich dwóch samochodach po odkręceniu korka leci lekka para,a silniki są w stanie dobrym.
Jak dokładnie to sprawdzić?Na co patrzeć?
Fanatyq napisał(a):
Ciecz chłodząca nie powinna być ani zaolejona ani rdzawa

A co oznacza rdzawa ciecz?W osobówce na zbiorniczku wyrównawczym mam rdzawy nalot od zakupu i nic sie nie dzieje.To samo zauważyłem też w tym elteku.
Fanatyq napisał(a):
Jeżeli przy włączonym ciecz w zbiorniku wyrównawczym bulgocze, to może być uszkodzona uszczelka głowicy cylindrów

Tu rozumię o bulgotanie na zimnym silniku gdyż odkręcanie korka na zagrzanym silniku jest głupotą.
Dawajcie jakie wam jeszcze są znane sposoby na sprawdzanie auta.

_________________
Biodiesel - Flower Power
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob 23 Maj, 2009 20:23 
Offline
Stary wyjadacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: Wto 23 Gru, 2008 14:33
Posty: 1242
Miejscowość: Gorlice
Medale: 1
majtek (1)
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 4 razy
Samochód: Vw Transporter T4
Silnik: 2.4D AAB Mega Power
dawid1984 napisał(a):
Jakie opary?W moich dwóch samochodach po odkręceniu korka leci lekka para,a silniki są w stanie dobrym.
Jak dokładnie to sprawdzić?Na co patrzeć?

dawid1984, nie moze tamtędy się nic wydobywać jak przygazujesz :) Na wolnych obrotach lekko dmucha (powietrze), ale jak przygazujesz to ma być cisza :)
I wg mnie najważniejsze. Połóż się pod autem i popatrz na spód, jak pognity i rdza tzw "warstwówka" to lepiej dać sobie siana. Róznież zwróc uwage na rancach na karoseri czy nie ma gdzieś łączonego lakieru. Jak auto było malowane to tak naprawde cholera wie jaki był powód malowania, bo np auto mogło byc po powodzi itp....
Sprawdź czy silnik nie ma wycieków :)
W jakim stopniu zdarta jest kierownica, gumy na pedałach i gałka zmiany biegów (to zazwyczaj mowi nam o przebiegu :D)
Posprawdzaj światła, wycieraczki itp. (Mialem taki przypadek przy kupnie passata w Berlinie ze nie działalo wiele rzeczy)

_________________
Image
:faja: :one:


Góra
 Profil  
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob 23 Maj, 2009 20:28 
Offline
Stary wyjadacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: Czw 03 Maj, 2007 09:13
Posty: 2605
Miejscowość: Kolbuszowa
Podziękował : 5 razy
Otrzymał podziękowań: 15 razy
Co do LT to ja sie wlasnie przymierzam.... z 2 T4 złożyć jedną idealną, z reszty zlozyc parcha i sprzedać, za to kupić LT anglika średni niski, przekladka, szklenie i montaż foteli.

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob 23 Maj, 2009 20:57 
Offline
Stary wyjadacz
Awatar użytkownika

Rejestracja: Nie 03 Wrz, 2006 12:23
Posty: 1059
Miejscowość: slask
Podziękował : 0 razy
Otrzymał podziękowań: 0 razy
No dzięki XySieK, o resztę będę pytał w innym dziale.Pozdr.

_________________
Biodiesel - Flower Power
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob 23 Maj, 2009 23:34 
Online
Sponsor 2013

Rejestracja: Śro 21 Lis, 2007 15:25
Posty: 5433
Miejscowość: Mazowieckie,Temporary-GB
Medale: 1
majtek (1)
Podziękował : 191 razy
Otrzymał podziękowań: 99 razy
Samochód: Silny jak kon
Silnik: Lubi paliwko z Orlen
dawid1984 napisał(a):
Jakie opary?W moich dwóch samochodach po odkręceniu korka leci lekka para,a silniki są w stanie dobrym.
Jak dokładnie to sprawdzić?Na co patrzeć?

w silnikach z przebiegiem ok.200kkm tak bedzie i moim zdaniem to normalka

dawid1984 napisał(a):
A co oznacza rdzawa ciecz?W osobówce na zbiorniczku wyrównawczym mam rdzawy nalot od zakupu i nic sie nie dzieje.To samo zauważyłem też w tym elteku.

u mnie tez jest,to zalezy od stanu czystosci ukladu chlodzenia,mozesz go wyplukac jakims zracym kwasem ale zaczna sie przecieki cos za cos,widocznie jakas rurka metalowa zaczyna korodowac(ktos wczesniej jezdzil na wodzie ) i ot skutek ;D

_________________
Sprzedam silnik 2,4D i caly osprzet napedowy do Vw T4.
Oraz 4 felgi z oponami Barum, gumy jak nowe.
Sprzedam pod zamowienie nowe Navi i Antyrady.50% Taniej.


Góra
 Profil  
 
 
 Temat postu:
PostWysłany: Sob 25 Lip, 2009 09:21 
Dobry temat i dobre rady...trzeba se to wydrukowac i punktowac... :devil:


Góra
   
 
 
PostWysłany: Czw 17 Mar, 2011 08:42 
Online
Sponsor 2012 2013
Awatar użytkownika

Rejestracja: Pią 12 Gru, 2008 09:40
Posty: 1261
Miejscowość: Zachodniopomorskie
Medale: 1
majtek (1)
Podziękował : 48 razy
Otrzymał podziękowań: 33 razy
Samochód: T5
Silnik: AXB
Nie zaszkodzi zajrzeć tutaj:
http://www.bezwypadkowy.net/

_________________
Imagehttp://www.youtube.com/watch?v=fqhhBSXMUzE


Góra
 Profil  
 
 
 [ 14 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC



Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2022 phpBB3 Group