Olej skrzynia i most

Tu zadajmy wszelkie pytania związane z Płynami do naszego samochodu.

Moderatorzy: wojjan, chemik211

steler
Zanim zapytasz - POSZUKAJ
Posty: 45
Rejestracja: ndz 31 sie, 2008 21:41

Olej skrzynia i most

Post autor: steler » wt 17 mar, 2009 23:28

Witam


Szukałem ale nie mogłem znaleźć... Wiec jaki olej polecacie do skrzyni biegów i do tylnego mostu ? Jakie oznaczenie GL-4 czy GL-5?

Pozdro

hjeniu

Post autor: hjeniu » wt 17 mar, 2009 23:53

do skrzyni tylko syntetyk z wysokiej polki olejowej do dyfra dobry 80W-90

wg katalogu mobila
dyfer REKOMENDOWANY MOBILUBE 1 SHC 75W-90
POLECANY MOBILUBE SHC 75W-90
DOBRY MOBILUBE HD 80W-90
skrzynia MOBIL GEARLUBE VS 200

co do oznaczenia GL coz
jest to klasyfikacja olejow wedlug jakosci 1-5 gdzie gl-1 to salceson a gl-5 to schab

GL-1

Olej bez dodatków uszlachetniajacych

Przekładnie reczne i mosty napedowe w starszych konstrukcjach samochodów w lekkich warunkach pracy
- mo¿e zwykle byc zastepowany olejem silnikowym



GL-2

Olej z dodatkami przeciwutleniajacymi i przeciwkorozyjnymi

J.w. przy nieco cie¿szych warunkach pracy



GL-3

Olej z dodatkami jak w GL-2 z pewna iloscia dodatków EP

Przekładnie walcowe i sto¿kowe w umiarkowanych warunkach obcia¿en i predkosci



GL-4

Olej z wieksza iloscia dodatków smarnosciowych ni¿ GL-3

Przekładnie srednioobcia¿one, w tym hipoidalne, pracujace przy du¿ym momencie obrotowym i małej
predkosci lub odwrotnie; typowe zastosowanie - reczne skrzynie przekładniowe



GL-5

Oleje o około dwukrotnie wiekszej ilosci dodatków smarnosciowych w porównaniu z GL-4

Przekładnie srednio i wysokoobcia¿one - du¿y moment obrotowy i wysoka predkosc, skokowe zmiany
obcia¿en, szczególnie hipoidalne przekładnie główne mostów napedowych

Awatar użytkownika
peters
Sponsor 2013
Posty: 4295
Rejestracja: śr 21 lis, 2007 16:25

Post autor: peters » śr 18 mar, 2009 00:08

hjeniu, ales dolozyl do pieca :mrgreen:
Sprzedam pod zamowienie nowe Navi i Antyrady.50% Taniej.
Kupie pomke hamulcowa ze zbiorniczkie bez ABS od TDI.Stan idealny.

XySieK
Stary wyjadacz
Posty: 671
Rejestracja: wt 23 gru, 2008 15:33

Post autor: XySieK » śr 18 mar, 2009 00:10

hjeniu pisze:gl-1 to salceson a gl-5 to schab
To mnie rozwaliło :jupi: :jupi: :lol2:

hjeniu

Post autor: hjeniu » śr 18 mar, 2009 00:13

a czytajcie se o olejach
zrodlo gazeta ofroad.pl

Oleje przekładniowe - poradnik
29.09.2004.
Po olejach silnikowych opisujemy przekładniowe

Tak ju¿ jakos jest, ¿e w porównaniu z silnikowymi, oleje przekładniowe pozostaja w cieniu
zainteresowania u¿ytkowników samochodów. O ile w przypadku wiekszosci aut ma to swoje uzasadnienie
w niewielkiej ilosci tego srodka i to w jednym tylko podzespole pojazdu, zreszta wymienianego bardzo
rzadko, o tyle w samochodzie terenowym olej przekładniowy znajduje sie w obydwu mostach
napedowych i dwóch skrzyniach biegów, i pełniac bardzo wa¿ne funkcje w ró¿norakich warunkach pracy,
bywa, a przynajmniej powinien byc, czesto sprawdzanym płynem eksploatacyjnym. Dlatego w tym
miesiacu słów nieco własnie o olejach przekładniowych w... przekładniach.
Do czego słu¿y
Olej przekładniowy spełnia kilka podstawowych funkcji:



- smaruje

- chłodzi

- utrzymuje w czystosci

- chroni przed starzeniem materiałów i zanieczyszczeniami (w tym korozja)

- tłumi drgania i hałas

W zale¿nosci od konstrukcji przekładni i jej rodzaju wpływa przede wszystkim na poprawna prace samych
przekładni zebatych (przekładnie biegów, przekładnie główne, mechanizmy ró¿nicowe), ło¿ysk tocznych
(koła zebate na wałkach skrzyni biegów, wałki skrzyn biegów, wałek atakujacy przekładni głównej,
obudowa dyfra) i slizgowych (koła przekładni skrzyn biegów, sworznie satelitów), sprzegieł ciernych
(układy typu limited slip, sprzegła i hamulce przekładni automatycznych) i kłowych (blokady, układy
przełaczania biegów), synchronizatorów (układy przełaczania biegów), wielowypustów (układy
przełaczania biegów), przegubów kulowych, układów sterujacych (skrzynie automatyczne), sprzegieł i
przekładni hydrokinetycznych itp. W ka¿dym z tych elementów olej pracuje inaczej. W przekładniach o
zebach prostych najwa¿niejsza jest zdolnosc oleju do tworzenia trwałej warstwy bez udziału tarcia
granicznego. W przekładniach kołowo-łukowych, a zwłaszcza hipoidalnych ze wzgledu na du¿e poslizgi
olej musi te¿ chronic materiały współpracujace przy tarciu granicznym; podobnie rzecz ma sie z
ło¿yskami slizgowymi. W wielowypustach i sprzegłach kłowych w gre wchodzi przede wszystkim tarcie
graniczne, a w ło¿yskach tocznych odpornosc na naciski. Olej musi te¿ chronic przed korozja, tak¿e ta
wywoływana składem chemicznym samego oleju, zapobiegac powstawaniu szlamów, wiazac, rozpuszczac
i utrzymywac zanieczyszczenia w stanie rozpuszczonym. W niektórych przypadkach bardzo wa¿na jest
funkcja chłodzenia.
Skład
Aby spełnic powy¿sze, czesto sprzeczne wymagania, np. ochrone przed zatarciem i korozja, oleje
przekładniowe ró¿nicuje sie w zale¿nosci od spełnianych podstawowych funkcji zarówno przez skład
chemiczny, jak i lepkosc. Tak jak ka¿dy inny olej, np. silnikowy, olej przekładniowy jest mieszanina bazy
olejowej - mineralnej badz syntetycznej - oraz dodatków uszlachetniajacych. Dodatki wpływaja na
zachowywanie lepkosci oleju wraz z temperatura, poprawiaja smarnosc, zwiekszaja odpornosc na naciski
i zatarcie (EP), rozpuszczanie zanieczyszczen, stopien ochrony przed korozja, zapobiegaja starzeniu oleju.
Klasyfikacja jakosciowa
O jakosci oleju swiadczy jego klasa jakosciowa. Najbardziej rozpowszechniona klasyfikacja jest
klasyfikacja API składajaca sie z oznaczenia literowego GL i liczb od 1 do 5. Za podstawowa klase
przyjmuje sie najwy¿sza GL-5, charakteryzujaca oleje posiadajace kompletny zestaw dodatków
uszlachetniajacych. W nowoczesnych pojazdach znajduja zastosowanie praktycznie oleje dwóch klas: GL-
5 i GL-4. Nale¿y zaznaczyc, ¿e olej klasy GL-5 nie jest "lepszy" od oleju klasy GL-4 - obydwie klasy
przypisane sa ró¿nym zastosowaniom. Oleje klasy GL-5 dla zapewnienia wysokiej odpornosci na naciski
miedzyzebne posiadaja około dwukrotnie wieksza ilosc dodatków oznaczanych jako EP (Extreme
Pressure) w porównaniu z olejami GL-4. Poza klasyfikacja API uznana wsród producentów olejów i
przekładni jest amerykanska klasyfikacja wojskowa MIL-L-....



Klasyfikacja jakosciowa olejów przekładniowych wg API





Off-Road PL Magazyn 4x4
http://www.off-road.pl Kreator PDF Utworzono 12 April, 2008, 15:00


Klasa jakosciowa

Charakterystyka oleju

Opis zastosowania



GL-1

Olej bez dodatków uszlachetniajacych

Przekładnie reczne i mosty napedowe w starszych konstrukcjach samochodów w lekkich warunkach pracy
- mo¿e zwykle byc zastepowany olejem silnikowym



GL-2

Olej z dodatkami przeciwutleniajacymi i przeciwkorozyjnymi

J.w. przy nieco cie¿szych warunkach pracy



GL-3

Olej z dodatkami jak w GL-2 z pewna iloscia dodatków EP

Przekładnie walcowe i sto¿kowe w umiarkowanych warunkach obcia¿en i predkosci



GL-4

Olej z wieksza iloscia dodatków smarnosciowych ni¿ GL-3

Przekładnie srednioobcia¿one, w tym hipoidalne, pracujace przy du¿ym momencie obrotowym i małej
predkosci lub odwrotnie; typowe zastosowanie - reczne skrzynie przekładniowe



GL-5

Oleje o około dwukrotnie wiekszej ilosci dodatków smarnosciowych w porównaniu z GL-4

Przekładnie srednio i wysokoobcia¿one - du¿y moment obrotowy i wysoka predkosc, skokowe zmiany
obcia¿en, szczególnie hipoidalne przekładnie główne mostów napedowych
Klasyfikacja lepkosciowa
Ka¿dy olej charakteryzuje sie lepkoscia, która miedzy innymi jest zale¿na od temperatury. Klasyfikacja
SAE J 306 wyró¿nia trzy klasy oleju zimowego - 75W, 80W i 85W oraz trzy oleju letniego - 90, 140 i 250
(ta ostatnia praktycznie nie stosowana). Oznaczenie zimowe wg SAE J 306 okresla dwa parametry oleju:
minimalna lepkosc kinematyczna w 100oC oraz maksymalna temperature, w której lepkosc dynamiczna
oleju wynosi 150 000 mPas; jest to wartosc nieco "bezpieczniejsza" od temperatury płyniecia oleju, która
podaje wiekszosc producentów olejów, i która okresla minimalna temperature stosowania oleju.
Oznaczenie letnie okresla zakres lepkosci kinematycznej w temperaturze 100oC. Najczesciej spotykane
oleje przekładniowe wystepuja w klasach lepkosci: mineralne - 80W, 80W-90, 85W-90, 80W-140, 85W-
140, 90, 140, syntetyczne i półsyntetyczne - 75W-90, 75W-140, 80W-140.



Klasyfikacja lepkosciowa olejów przekładniowych (samochodowych) wg SAE J 306








Klasa lepkosciowa

Lepkosc kinematyczna
w 100oC [cSt]

Maksymalna temperatura [oC],
w której lepkosc oleju wynosi 150 000 [mPas]



Min.

Maks.



75W

4,1

-

-40



80W

7,0

-

-26



Off-Road PL Magazyn 4x4
http://www.off-road.pl Kreator PDF Utworzono 12 April, 2008, 15:00
85W

11,0

-

-12



90

13,5

<24,0

-



140

24,0

<41

-



250

41

-

-

Przeznaczenie
Ze wzgledu na przeznaczenie przekładniowe oleje samochodowe mo¿emy podzielic na kilka grup:
-oleje do skrzyn biegów
-oleje do skrzyn biegów zespolonych z przekładnia główna
-oleje do mostów napedowych
-oleje do automatycznych skrzyn biegów
Porównanie lepkosci olejów przekładniowych, ATF oraz silnikowych



Skrzynie biegów
Synchronizowane skrzynie biegów wymagaja zwykle olejów o klasie API GL-4 i SAE od 80W po xxW-90.
Czestym przypadkiem jest zalecenie u¿ywania oleju ATF w klasie min. Dexron IID lub GM typ A, Suffix A
itp., ewentualnie olej silnikowy - SAE 0W-40, 5W-50, 10W-40, 20W-50; czasami mo¿na u¿ywac
mieszanin olejów silnikowych i przekładniowych. Stosowanie oleju klasy API GL-5 w skrzyniach, w
których producent zaleca tylko GL-4 mo¿e powodowac korozje chemiczna stopów metali kolorowych, np.
brazowych synchronizatorów. Wyjatek stanowia oleje spełniajace jednoczesnie wymagania GL-4 i GL-5.
Jesli chodzi o skrzynie rozdzielcze wiekszosc producentów przewiduje taki sam olej, jak w głównej skrzyni
biegów, choc sa od tego wyjatki. Zwykle do tej samej skrzyni mo¿na stosowac dwa, trzy ró¿ne oleje, np. -
75W-90 GL4/GL-5, 80W GL-4 lub 75W-90 GL-4/GL-5, 80W-90 GL4, czy te¿ 75W-90, ATF Dexron IID lub
10W-40, Dexron IID itp. Decyzja o zastosowaniu konkretnego oleju powinna byc uzale¿niona od sposobu
wykorzystania pojazdu, pory roku, czestosci wymian oleju, kompatybilnoscia oleju w innych podzespołach
- mosty, skrzynia rozdzielcza itp. Je¿eli bowiem u¿ywamy auto głównie w terenie z du¿a iloscia przeszkód
wodnych (koniecznosc czestej wymiany) nie warto lac drogiego syntetyku 75W-90 (cena zachodniego ok.
30-60 zł/l), ale zdecydowac sie na mineralny 85W-90 (18-25 zł/l; oleje polskie 8-12 zł/l), je¿eli
oczywiscie instrukcja zaleca takowy. Dla odmiany u¿ytkujac auto w zimie, głównie na drogach i na
krótkich dystansach, u¿ycie syntetyka jest ju¿ uzasadnione ekonomicznie. Stosowanie oleju o innej klasie
lepkosci ni¿ zalecana fabrycznie powinno byc poparte doswiadczeniem i przeprowadzane na
odpowiedzialnosc u¿ytkownika samochodu. W skrzyniach z wymuszonym smarowaniem nale¿y unikac
zalewania oleju o wy¿szej lepkosci ni¿ wymagania producenta przekładni, ze wzgledu na zwiekszone
opory przepływu i gorsze smarowanie ło¿ysk slizgowych. W skrzyniach rozdzielczych bez elementów
synchronizujacych mo¿na zwykle stosowac oleje o wysokich klasach jakosci np. GL-5, chyba ¿e producent
wyraznie tego zabrania. Gdy skrzynia rozdzielcza wyposa¿ona jest w układ samoblokujacy centralny
mechanizm ró¿nicowy, badz podobnie działajace samoczynnie rozwiazanie, nale¿y trzymac sie dokładnie
zalecen producenta odnosnie rodzaju i klas oleju. Jesli chodzi o skrzynie biegów zblokowane z przekładnia
główna i mechanizmem ró¿nicowym, w samochodach terenowych rozwiazanie to spotykane coraz czesciej
w nowych autach sportowo-rekreacyjnych typu Honda CR-V, Land Rover Freelander, Lexus RX300,
Hyundai Santa Fe itp.. Najczesciej w takich przypadkach zalecane sa "rzadkie" oleje np. SAE 80W w
klasie jakosci GL-4.
Oleje do skrzyn automatycznych
W automatycznych skrzyniach biegów stosuje sie praktycznie tylko "czerwone" oleje typu ATF. Wa¿na
jest w tym wypadku klasyfikacja jakosciowa oleju. Najczesciej okresla sie ja według norm GM - Dexron.
Podstawowa klasa jest Dexron II z kolejnymi rozszerzeniami D i E, oraz Dexron III. Oleje o wy¿szej klasie
moga zastepowac oleje o klasie ni¿szej, ale nigdy odwrotnie. Spotykane sa równie¿ inne normy, np. Ford
Off-Road PL Magazyn 4x4
http://www.off-road.pl Kreator PDF Utworzono 12 April, 2008, 15:00
Mercon, ewentualnie oryginalne normy wytwórców przekładni.
Oleje do mostów napedowych
Mosty napedowe wykonywane obecnie z przekładniami głównymi o zazebieniu kołowo-łukowym lub
hipoidalnym ze wzgledu na du¿e poslizgi miedzyzebne i du¿e naciski oraz znaczne obcia¿enia ło¿ysk
wymagaja zazwyczaj olejów API GL-5, SAE 75W-90, 80W-90, 85-W90; czasami dopuszczalne jest
stosowanie olejów GL-4. Je¿eli samochód wyposa¿ony jest w tarciowy układ limited slip mo¿na sie
spodziewac wymagania stosowania oleju do tego typu rozwiazan, zwykle syntetycznych 75W-90, 75W-
140 z oznaczeniem LS, limited slip itp. Niektórzy producenci LS zalecaja specjalne domieszki do olejów.
Jesli chodzi o wybór pomiedzy stabilniejszymi temperaturowo i dro¿szymi syntetykami, a tanszymi
olejami mineralnymi polecic mo¿na te same zasady, jakie zostały podane dla skrzyn biegów. Du¿o zale¿y
od specyfiki wykorzystania auta, sprawdzonych "patentów", stopnia zu¿ycia przekładni, czy wreszcie
warunków klimatycznych.
Tomasz Konik

Off-Road PL Magazyn 4x4
http://www.off-road.pl Kreator PDF Utworzono 12 April, 2008, 15:00

XySieK
Stary wyjadacz
Posty: 671
Rejestracja: wt 23 gru, 2008 15:33

Post autor: XySieK » śr 18 mar, 2009 00:15

Dobrze by to było w Ivone wklepać :D

hjeniu

Post autor: hjeniu » śr 18 mar, 2009 00:16

xysiek2400D pisze:Dobrze by to było w Ivone wklepać :D
przeeeestan
ivona belkoce jak analfabeta :D

XySieK
Stary wyjadacz
Posty: 671
Rejestracja: wt 23 gru, 2008 15:33

Post autor: XySieK » śr 18 mar, 2009 00:18

Monotonnie klepie jak popychacze :D

steler
Zanim zapytasz - POSZUKAJ
Posty: 45
Rejestracja: ndz 31 sie, 2008 21:41

Post autor: steler » śr 18 mar, 2009 20:07

U Mnie w mieście nikt nie ma Mobila muszą ściągać chyba zdecyduje sie na Shella. Czyli spokojnie moge zalewać GL-5?

hjeniu

Post autor: hjeniu » śr 18 mar, 2009 20:42

do mostu tak do skrzyni specjalny produkt dedykowany do skrzyn MB (zalecenie producenta) natomiast w praktyce dobry syntetyk

MULTIVAN 100
Stary wyjadacz
Posty: 1259
Rejestracja: ndz 10 sie, 2008 22:25

Post autor: MULTIVAN 100 » śr 18 mar, 2009 21:00

hjeniu, pozwolę sobie mianować Cię profesorem doktorem niezwyczajnym :mrgreen: w zakresie olejologii stosowanej.....po takim elaboracie :wink:
Kawał dobrej roboty :twisted:
a bryka niech mknie przed siebie...bez niespodzianek ;-)

hjeniu

Post autor: hjeniu » śr 18 mar, 2009 21:05

mam kolege co to w shellu pracuje jako jakis tam inzynier od kontroli wplywu zycia seksualnego sowek choinowek na smarowanie walow korbowych
kiedys przy flaszce uswiadomil mi jak skomplikowanym produktem jest oleum

generalnie to nie zanudzajac kota byscie dostali panowie jakbyscie sie dowiedzieli co musi miec w sobie i jakie normy spelniac oleum zapodawane do wulcwagena na pompowtrysku

MULTIVAN 100
Stary wyjadacz
Posty: 1259
Rejestracja: ndz 10 sie, 2008 22:25

Post autor: MULTIVAN 100 » śr 18 mar, 2009 21:06

hjeniu pisze:jakie normy spelniac oleum zapodawane do wulcwagena na pompowtrysku
aż strach myśleć :roll:
a bryka niech mknie przed siebie...bez niespodzianek ;-)

flaszka

Post autor: flaszka » sob 30 sty, 2010 10:49

Panowie powiedzcie mi jeśli wiecie ile oleju wchodzi do calego 4motion w T5 ??

ODPOWIEDZ

Wróć do „Płyny eksploatacyjne”